Brak informacji o poprzedniej stronie.
Biologia interakcji
Sylabus zajęć
Okres
Semestr -1
|
Forma zajęć / liczba godzin / forma zaliczenia
|
Liczba punktów ECTS
|
Symbol EU dla zajęć/przedmiotu | Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU student/ka: | Symbole EK dla kierunku studiów |
Efekt_01 | zrozumieć powiązania ekologiczne pomiędzy organizmami z różnych grup systematycznych | |
Efekt_02 | zdefiniować istotę związków między roślinami a zwierzętami i wytłumaczyć ich wpływ na różnorodność na poziomie ekosystemów | |
Efekt_03 | Wyjaśnia podając przykłady zjawisko forezy w biologii i ekologii bezkręgowców. | |
Efekt_04 | Charakteryzuje gatunki inwazyjne | |
Efekt_05 | Wyjaśnia oddziaływania pomiędzy organizmami | |
Efekt_06 | zdefiniować istotę związków mikrosymbiotycznych i przedstawić argumenty podkreślające ich znaczenie dla różnorodności biosfery | |
Efekt_07 | przedstawić argumenty przemawiające za hipotezą, że związki symbiotyczne są środowiskiem dla ważnych mechanizmów filogenezy i mogą stanowić wysoce zintegrowane systemy genetyczne |
Lp. | Treści programowe dla zajęć/przedmiotu | Symbol EU dla zajęć/przedmiotu |
1. |
Mutualistyczne i antagonistyczne relacje pomiędzy roślinami i zwierzętami na poziomie organizmów. Mechanizmy zoogamii, dyspersji, drapieżnictwa i obrony. |
Efekt_02 |
2. |
Powiązania ekologiczne pomiędzy różnymi grupami roślin, zwierząt i grzybów w różnych typach ekosystemów Ziemi. |
Efekt_01 |
3. |
Znaczenie forezy w biologii i ekologii bezkregowców. |
Efekt_03 |
4. |
Drogi migracji i znaczenie gatunków inwazyjnych |
Efekt_04 |
5. |
Przepływ energii i materii. Piramidy troficzne. Gatunki parasolowe. Ewolucja pasożytnictwa |
Efekt_05 |
6. |
Współczesne definicje symbiozy. Metaboliczne symbiozy mutualistyczne bakterii, protistów, grzybów, roślin i zwierząt. Sygnalizacja molekularna i regulacja symbioz bakteryjno-zwierzęcych i bakteryjno-roślinnych. |
Efekt_06 |
7. |
Międzygatunkowy transfer genów i koewolucja jako symbiotyczne mechanizmy filogenezy. Endosymbiotyczna teoria pochodzenia pierwszej komórki eukariotycznej. Rola endosymbiozy w ewolucji plastydów. Wirusy symbiotyczne i wiriosfera. Hipoteza genomu kolektywnego (hologenomu) jako obiektu doboru naturalnego. |
Efekt_07 |
Metody i formy prowadzenia zajęć |
---|
Sposoby oceniania | Symbole EK dla modułu zajęć/przedmiotu | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
EK_1 | EK_2 | EK_3 | EK_4 | EK_5 | EK_6 | EK_7 |
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM | |
---|---|
bardzo dobry (bdb; 5,0): | |
dobry plus (+db; 4,5): | |
dobry (db; 4,0): | |
dostateczny plus (+dst; 3,5): | |
dostateczny (dst; 3,0): | |
niedostateczny (ndst; 2,0): |
Wydawnictwa książkowe
Artykuły w czasopismach
Forma aktywności | Średnia liczba godzin* na zrealizowanie aktywności | |
---|---|---|
Godziny zajęć (wg planu studiów) z nauczycielem | ||
Praca własna studenta: | ||
Przygotowanie do zajęć | ||
Czytanie wskazanej literatury | ||
Przygotowanie pracy pisemnej, raportu, prezentacji, demonstracji, itp. | ||
Przygotowanie projektu | ||
Przygotowanie pracy semestralnej | ||
Przygotowanie do egzaminu / zaliczenia | ||
SUMA GODZIN | ||
LICZBA PUNKTÓW ECTS DLA MODUŁU ZAJĘĆ/PRZEDMIOTU |
* godzina (lekcyjna) oznacza 45 minut